Nederlandse supermarkten en drogisterijen stunten vaak met hun prijzen. Maar waarom is dat zo en hoe kan het dat sommige producten altijd afgeprijsd lijken te zijn? Radar van AVROTROS zocht uit hoe het komt dat 45 procent van de producten bij drogisterijen en supermarkten permanent in de aanbieding is. Aan het woord retail- en merkendeskundige Paul Moers.
‘’Nederlanders houden van aanbiedingen. Sommige bedrijven zetten de standaardprijzen heel hoog. Zo hebben bepaalde winkels continue aanbiedingen, zoals ’twee halen, één betalen”, legt Moers uit. “Mensen hebben dan het gevoel dat ze slim bezig zijn, maar in principe betalen ze meestal gewoon de originele prijs. In een drogisterij is zelfs 45 procent van het aanbod permanent in de aanbieding’’, zegt Moers.
Houdbare producten
Ondanks de vele aanbiedingen in supermarkten zijn deze niet van toepassing op voedingswaren, zo legt Moers uit. “Voedingswaren zijn dagelijkse benodigdheden, dus supermarkten kunnen hier geen extreme kortingen op geven. Dat werkt niet goed, omdat vers ook echt vers moet zijn. Maar bij lang houdbare producten zoals snoep, droge thee en shampoo is dat anders. Ongeveer 25 procent van de producten in de supermarkt is altijd in de aanbieding.”
Waarom wordt er vaak gekozen voor acties zoals ’twee halen, één betalen’ in plaats van directe prijskortingen? Moers legt uit hoe dit werkt: “Stel, je koopt vier flessen shampoo en betaalt slechts voor twee. Zo heb je voldoende shampoo voor de komende maanden. Op deze manier voorkomt een drogisterij dat je naar een andere winkel gaat. Bovendien raken ze sneller van hun producten af.”
Volle prijs
Moers benadrukt dat het zonde is om producten die vaak in de aanbieding zijn, zoals shampoo, tegen de volle prijs te kopen. “Op die manier betaal je eigenlijk meer dan de oorspronkelijke prijs.”
Waarom zien we minder vaak kortingen op kleding? Moers verklaart dit fenomeen: “Je wilt niet direct drie overhemden aanschaffen. Wat je wel vaak ziet, is bijvoorbeeld vijftig procent korting op een tweede spijkerbroek na aankoop van één. Het feit dat kleding duurder is dan shampoo speelt hierbij een rol. Mensen zijn minder geneigd om meer kleding te kopen om korting te krijgen, in vergelijking met goedkopere producten zoals shampoo,” aldus Moers.
Bron: Radar