Distrifood heeft de Merken Top 100 gepubliceerd die onderzoeksbureau Circana, voorheen IRI, jaarlijks opstelt in opdracht van het supermarktvakblad. In die totale top 100 komen ook negen merken voor die van belang zijn voor de drogisterij. Als we de ontwikkelingen in supermarkt en drogisterij naast elkaar houden, wordt een opvallende ontwikkeling zichtbaar…
De top 100 van grootste A-merken wordt aangevoerd door Marlboro, gevolgd door Camel en Coca-Cola. Opvallend is dat de 10 grootste merken sterker groeien dan de staart van de top 100. De top 10 van merken in omzet in deze lijst groeit gemiddeld met vijf procent, de nummer 11 tot en met 50 met 2,8 procent en de staart – plek 50 tot en met 100 – daalt zelfs met 0,1 procent in omzet. De allergrootste merken versterken hun koppositie dus verder ten kostte van de kleinere merken.
De groei van veel merken is vooral gedreven door prijsstijgingen; in volume groeien maar weinig merken. Dat is overigens marktconform aangezien de totale volumes die verkocht worden in de supermarkt in vergelijking met het jaar ervoor onder druk staan door de piek in thuisconsumptie tijdens Corona-tijden. Daarnaast zal ook de inflatie een rol spelen, waarbij consumenten in volume op de rem trappen om de prijsverhogingen te kunnen verhappen.
Top 9
In de top 100 van merken met de meeste omzet komen negen merken voor die ook in de drogisterij verkocht worden. Dit zijn met name merken in reiniging en hygiëne. De drie reinigingsmiddelmerken, Robijn, Ariel, Dreft en Reus zagen alle hun omzet dalen, evenals Karvan Cevitam en Nivea. Page, Haribo en Nutrilon zagen hun omzet groeien. Echte zelfzorgmerken komen in de top 100 bij de supermarkten niet voor.
Ranking in drogisterij
Wat betekent dit vor de drogisterijen? Op verzoek heeft Circana voor ons gekeken naar de omzet en omzetgroei van deze merken voor de drogisterijbranche. De ranking van deze merken is in de drogisterij meteen anders: dan staat opeens Nivea bovenaan, gevolgd door Robijn en Nutrilon. Daarna komen Ariel, Dreft, Reus, Haribo, Page en Karvan Cevitam.
Omzetverschuivingen
Als we de ontwikkelingen in supermarkt en drogisterij naast elkaar houden, wordt een opvallende ontwikkeling zichtbaar: de meeste merken die het in de supermarkt minder zijn gaan doen, zien juist een opvallende groei in de drogisterij. Hier heeft de drogisterij dus omzet bij de supermarkten weggehaald. Dit geldt voor Robijn, Nivea, Ariel en Dreft. Daarentegen heeft de drogisterij omzet verloren aan de supermarkten voor het merk Page. Haribo en Nutrilon groeien in beide kanalen, Karvan Cevitam en Reus dalen in beide.