Acht bedrijven gingen met een of meerdere awards naar huis. De topscorers van het afgelopen jaar en hun successen stellen hierbij aan u voor! De video’s van de winnaars zien? Klik HIER>>
Dubbele topscore voor Lucovitaal
Het merk Lucovitaal van PK Benelux wist dit jaar zowel in omzet als in units de hoogste positie te behalen – een unieke prestatie van een bedrijf dat al jarenlang hoog scoort in de top 25 rankings van IRI.
Junior account manager retail Maxime de Bruyn en rayonmanager Johan van Ingen ontvingen de twee KOMEET awards tijdens het uitreikingsevent bij NDS.
“PK Benelux is een zeer vooruitstrevend bedrijf: we innoveren snel en spelen ook snel in op de behoefte van de consument”, zo verklaarde Van Ingen het succes. “Wij kunnen dan ook heel snel met producten op de markt komen”, voegde De Bruyn daar aan toe.
Awards:
KOMEET 1 Merkengroei obv omzet LUCOVITAAL
KOMEET 1 Merkengroei obv units LUCOVITAAL
Het verhaal van PK Benelux leest u HIER>>
Reckitt Benckiser Healthcare: sterk in intro’s én merkontwikkeling
Reckitt Benckiser Healthcare sleept dit jaar maar liefst twee METEOOR Awards in de wacht, respectievelijk voor Durex Nude condooms en Scholl Voedend Voetmasker. Maar daar blijft het niet bij: het ontving ook nog eens negenmaal een accolade voor zowel succesvolle introducties als merkontwikkeling.
Felix van Dam, key account manager bij Reckitt Benckiser Healthcare, was naar Lelystad afgereisd om maar liefst twee METEOOR Awards in ontvangst te nemen. Durex Nude bleek namelijk de nummer 1 in de top 25 van meest succesvolle introducties op basis van omzet – en kwam op basis van units op nummer 7. Scholl Voedend Voetmasker behaalde de tweede plaats in de ranking van succesproducten op basis van units (en was nummer 18 op basis van omzet).
“Nude is het meest premium condoom dat we hebben, geïntroduceerd tijdens corona”, aldus Van Dam. “Met Scholl konden mensen toen ze niet naar een salon konden,thuis hun voeten verzorgen.”
Awards:
METEOOR 1 Introducties obv omzet DUREX NUDE
METEOOR 2 Introducties obv units SCHOLL VOEDEND VOETMASKER
Eervolle vermeldingen in top 25:
18 Introducties obv omzet SCHOLL VOEDEND VOETMASKER
20 Introducties obv omzet DUREX NUDE XL
7 Introducties obv units DUREX NUDE
12 Merkontwikkeling in omzet Strepsils
23 Merkontwikkeling in omzet Gaviscon
7 Merkontwikkeling in units Nurofen
8 Merkontwikkeling in units Strepfen
16 Merkontwikkeling in units Strepsils
24 Merkontwikkeling in units Scholl
Sanias van Aurobindo
Aurobindo Benelux kwam bovenaan terecht in de topscore van IRI Nederland met de introductie van Saniuas Bij Diarrhee. Op basis van units bleek deze introductie een METEOOR 1 award waard, terwijl het op basis van omzet op nummer 11 stond. Het is een opvallende score, omdat Sanias juist vooral buiten het drogistenkanaal een groot succes is.
Award:
METEOOR 1 Introducties obv units SANIAS ANTI-DIARREE BIJ DIARREE
Eervolle vermelding in top 25:
11 Introducties obv omzet SANIAS ANTI-DIARREE BIJ DIARREE
Vemedia: ijzersterk in merkontwikkeling
Vemedia Consumer Health Care ging dit jaar met maar liefst drie awards naar huis voor merkontwikkeling. Twee waren voor Shiepz, dat in units de nummer 2 positie bereikte, en in omzet de nummer 2 positie. De derde KOMEET award ging naar Dampo van zusterbedrijf Imgroma, dat de nummer 3 positie in units behaalde.
Account Manager Key Account Rob Smits en Instore Excellence Manager Patrizia Diana kwamen naar het event bij NDS om de awards en de certificaten in ontvangst te nemen.
“In de categorie rust en kalmering, waar we actief zijn met Shiepz en Valdispert, zijn we marktleider. We hebben autoriteit hoog in het vaandel staan.”
“De tweede categorie waar we sterk in zijn is hoest en verkoudheid”, vulde Diana aan. “Daarin scoorden we met Dampo, Natterman en Sinaspril.”
Awards:
KOMEET 2 Merkontwikkeling in units Shiepz
KOMEET 3 Merkontwikkeling in units Dampo Imgroma
KOMEET 3 Merkontwikkeling in omzet Shiepz
Eervolle vermeldingen in top 25:
16 Introducties obv units SINASPRIL PARACETAMOL 240 MG ZETPIL
5 Merkontwikkeling in omzet Dampo Imgroma
8 Merkontwikkeling in omzet Valdispert
13 Merkontwikkeling in omzet Natterman
17 Merkontwikkeling in units Leef Vitaal
23 Merkontwikkeling in units Natterman
Het verhaal van Vemedia Consumer Health Care leest u HIER>>
Perrigo Nederland: grossier in topprestaties
Perrigo Nederland neemt elk jaar een belangrijke positie in, vooral als het gaat om succesvolle introducties, maar ook op het gebied van merkontwikkeling. Dit jaar sleepte het een KOMEET award in de wacht voor Bronchostop Direct Nacht 5-in-1 op basis van omzet. Perrigo was verhinderd aanwezig te zijn tijdens de awardsuitreiking op het hoofdkantoor van NDS, maar de techniek stond voor niets en dus kon Rik Boer alsnog via live verbinding aansluiten. Bronchostop Direct Nacht 5-in-1 stond op positie 4 in units, daarnaast deed Bronchostop het ook in merkontwikkeling.
Award:
METEOOR 2Introducties obv omzetBRONCHOSTOP DIRECT NACHT 5 IN 1
Eervolle vermeldingen in top 25:
4 Introducties obv omzet PREVALIN DIRECT OOGDRUPPELS 5-IN-1
12 Introducties obv omzet DAVITAMON VITAMINE D DRUPPELS
13 Introducties obv omzet DAVITAMON MAGNESIUM KAUWTABLET
14 Introducties obv omzet DAVITAMON NACHTRUST 3-IN-1 CAPSULE
19 Introducties obv omzet COLDREX XYLOSEL NEUSSPRAY
25 Introducties obv omzet DAVITAMON IJZER MET VITAMINE C & B12
4 Introducties obv units BRONCHOSTOP DIRECT NACHT 5 IN 1
5 Introducties obv units DAVITAMON VITAMINE D DRUPPELS
6 Introducties obv units PREVALIN DIRECT OOGDRUPPELS 5-IN-1
9 Introducties obv units DAVITAMON NACHTRUST 3-IN-1 CAPSULE
11 Introducties obv units COLDREX XYLOSEL NEUSSPRAY
15 Introducties obv units COLDREX KEELPIJN ZUIGTABLETTEN
19 Introducties obv units DAVITAMON IJZER MET VITAMINE C & B12
24 Introducties obv units DAVITAMON MAGNESIUM KAUWTABLET
14 Merkontwikkeling in omzet Bronchostop
19 Merkontwikkeling in omzet Prevalin
24 Merkontwikkeling in omzet Coldrex
22 Merkontwikkeling in units Bronchostop
Verrassende groei Solgar
Solgar Vitamins verrast met een opvallende ontwikkeling van het merk Solgar. Dat merk stond al eerder hoog in de top 25, maar in 2021 ging het succes van het merk door het dak, en kwam Solgar eindelijk in aanmerking voor een KOMEET award voor een tweede positie in de ranglijst op basis van omzet, terwijl het op basis van units op de nummer 4 positie terechtkwam.
Eric Schenk, sales manager bij Solgar Vitamins, kwam naar het hoofdkantoor van NDS om de award op te halen. Hij weet wel wat succesfactoren van Solgar op te noemen: “Allereerst omdat we een heel stabiel beleid voeren, maar ook hebben we een goede distributie, zowel on- als offline. De coronatijd heeft het merk Solgar een positieve impuls gegeven, maar daarnaast zien wij een stabiele groei bij zowel bestaande ondernemers alswel nieuwe klanten.”
Award:
KOMEET 2 Merkontwikkeling in omzet Solgar
Eervolle vermelding in top 25:
4 Merkontwikkeling in units Solgar
HRA Pharma en OTC Medical: de kracht van Compeed
Een introductie van Compeed rees naar de top van de meest succesvolle introducties van het afgelopen jaar. Compeed Mixed blarenpleisters sleepte daarmee een METEOOR 3 award in de wacht. Maar het was in goed gezelschap, want Compeed scoorde maar liefst zesmaal in de top 25 van succesvolle introducties en sterke merkontwikkeling.
Compeed is een merk van HRA Pharma, dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door OTC Medical. Via een livestream-verbinding kon commercial manager Marijn Olthof van OTC Medical vanuit het hoofdkantoor van HRA Pharma in Parijs het event meebeleven, en de award op afstand in ontvangst nemen.
Award:
METEOOR 3 Introducties obv units COMPEED BLARENPLEISTERS MIXED SIZE
Eervolle vermeldingen in top 25:
15Introducties obv omzetCOMPEED BLARENPLEISTERS MIXED SIZE
24 Introducties obv omzet COMPEED BLARENPLEISTERS EXTREME
12 Introducties obv units COMPEED BLARENPLEISTERS EXTREME
7 Merkontwikkeling in omzet Compeed
5 Merkontwikkeling in units Compeed
A. Vogel: Sterk in oog- en ooroplossingen
A. Vogel viel dit jaar in de prijzen met een METEOOR 3 Award voor A. Vogel Ontstoken Ogen oogdruppels, dat de nummer 3 is in de top 25 van introducties op basis van omzet. Dit product scoorde ook hoog in de top-25 van introducties op basis van units, met een nummer 8 positie.
Daarnaast scoorde A. Vogel met drie introducties in oog- en ooroplossingen. A. Vogel Scherp Blijven Zien oogtabletten staat op positie 22 in introducties op basis van omzet. In diezelfde ranking staat A. Vogel Oorsmeer oordruppels op positie 23, en die positie neemt het ook in in de ranking van introducties op basis van units.
Bij de awardsuitreiking zei Manager Trade Marketing Patrisja Mintjes heel erg blij te zijn met de award en de accolades.
“Veel mensen hebben last van hun oren, met name oorsmeer, maar ook van droge en ontstoken ogen. Wij zagen die mogelijkheden tot productontwikkeling en hebben de kansen benut met deze introducties.”
Award:
METEOOR 3 Introducties obv omzet A VOGEL ONTSTOKEN OGEN
Eervolle vermeldingen in top 25:
22Introducties obv omzetA VOGEL SCHERP BLIJVEN ZIEN
23Introducties obv omzetA VOGEL OORSMEER
8 Introducties obv units A VOGEL ONTSTOKEN OGEN
23Introducties obv units A VOGEL OORSMEER
Het verhaal van A. Vogel leest u HIER>>