Op het hoofdkantoor van DA in Lelystad zijn de KOMEET en METEOOR Awards uitgereikt voor de beste introducties en de snelstgroeiende merken van het afgelopen jaar. Niet alleen een leuk feest voor de winnaars en andere toppers in de branche, maar impliciet ook een pleidooi voor onderscheidend vermogen.
Het was algemeen directeur van NDS Ruud van Munster die in zijn openingswoord benadrukte hoe belangrijk onderscheid is. “Zorg, en daarmee zelfzorg, spoelen een steeds belangrijkere rol in onze maatschappij. Op dat vlak zijn naast drogisten ook supermarkten en andere branche actief. Dus het gaat erom hoe je de klant naar jou toe kunt halen. Wij kunnen ons met passie, lokale binding en landelijke herkenbaarheid, plus kennis en kunde, echt onderscheiden. We laten zien dat we niet alleen producten verkopen maar de consument ondersteunen in zijn gezonde leefstijl. Dat onderscheidend vermogen is iets om te koesteren.”
Hij wees erop dat hetzelfde geldt voor de industrie: “We hebben merken nodig die blijven innoveren. Wij zoeken een goede mix van landelijk sterke merken die geen exclusiviteit nastreven, met pecialistische merken waar een verhaal én een opleiding aan vastzitten. Dat geeft de beste klantenbinding.”
Onderscheid
Dirk van Gameren gaf namens IRi Nederland uitleg over hoe de top 25-lijsten tot stand kwamen. “De basis daarvoor zijn onze marktcijfers – weten meten bij drogisten en supermarkten – waarbij we elk introductie de eerste tien weken van de introductie gemeten hebben om een level playing field te creëren. Daarbij maken we onderscheid tussen de scores in omzet én in units, zowel bij de introducties als de merken.”
Dit jaar werd besloten om de covid-gevoelige producten, met name de covid-testen, buiten de metingen te houden, omdat deze een hausse in de omzet creëerden die niet afspiegelden wat er zich in de markt afspeelde ten opzichte van vorige jaren.
Van Gameren ziet dan wel duidelijk ontwikkelingen: “Ons valt op dat Hooikoorts een groeiende categorie blijft, met zowel nieuwe toetreders als nieuwe toepassingen. Ook Oogdruppels is een groeiende categorie met diverse innovaties, met indicaties op Allergie, Ontsteking en Scherp Zien. Hier vinden we wel een indirect effect van covid, omdat veel meer mensen last hadden van oogirritaties vanwege het vele thuis achter het scherm werken. Een ander indirect covid-effect is dat er in 2021 veel minder beperkingen waren om te reizen. En dat betekent dat de EHBO reistas weer gevuld moest worden – met anti-diarreeproducten, anti-insectproducten, maar ook kalknagels zien we veel terug in de lijsten. Tot slot stonden VMS-merken natuurlijk ruim in de belangstelling, vooral in combinatie met preventie en gezondheid.”
Structurele rol
Joost Heessels, mede-uitgever van vakblad who-cares, gaf uitleg over het platform van who-cares en de andere vakbladen van uitgeverij Magenta, waarbij hij wees op de potentiële synergie die dat geeft en de meerwaarde die dat biedt in bijvoorbeeld ondersteuning van bedrijven met hun corporate – en consumentencommunicatie.
Hoofdredacteur/uitgever Antal Giesbers riep daarna de winnende leveranciers naar voren, die al hun certificaten en gewonnen awards tezamen uitgereikt kregen. Op die manier kreeg elke leverancier de aandacht die hij verdient.
De awards werden uitgereikt door Hoofd Category Management Arjan van der Lingen, die zich met zichtbaar plezier van zijn taak kweet. Ook hij liet merken hoe belangrijk hij de rol van de industrie vindt voor de klantenbinding én de adviesrol van de industrie. “Maar ook persoonlijk contact en het aanhalen van de banden spelen een structurele rol in het goed functioneren van de branche!”