Een aantal belangrijke mijlpalen:
* Aansluiting bij het New Plastics Economy Global Commitment.
* Zowel producten uit het Eigen Merk-assortiment als A-merken zijn volledig vrij van microbeads.
* 599 winkels zijn voorzien van energiezuinige ledverlichting, 87 meer dan in 2019.
* Alle winkels in Nederland en België zijn voorzien van duurzame elektriciteit.
* Aansluiting bij het Better Cotton Initiative. Het doel is in 2025 minimaal 80 procent van alle katoen in het eigen merk textiel via het BCI-systeem in te kopen. A.S. Watson wil dat de overige 20 procent katoen in 2025 uit biologisch en gerecycled katoen bestaat.
* De duurzaamheidseisen van het assortiment Natuurlijk & Voordelig zijn in samenwerking met Milieu Centraal verder aangescherpt. Deze aanscherping wordt in 2021 doorgevoerd.
* Sinds eind 2020 deelname aan het door Oxfam Novib geïnitieerde FAIR Partnership om klanten meer inzicht te geven in de palmolieketen.
* Om medewerkers te ondersteunen tijdens COVID-19, is er vanuit het vitaliteitsbeleid een tweetal programma’s ontwikkeld. #StayConnected voor kantoormedewerkers en #Samengezond voor medewerkers in onze winkels en distributiecentra.
* Ook ondersteunt A.S. Watson op verschillende manieren een aantal goede doelen.
Ambities
“Een gezonde toekomst kan niet zonder een gezonde omgeving en dat is zeker in deze tijd belangrijker dan ooit. We ondernemen daarom op een verantwoorde manier, met respect voor mens, dier en planeet. We zijn trots op de prestaties die we op dit gebied in 2020 hebben neergezet”, vertelt Ed van de Weerd, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. “We willen dat iedereen zich mooi, gezond en goed kan voelen op een duurzame manier en luisteren goed naar wat onze klanten belangrijk vinden. Daarom bieden we een assortiment met een ruime keuze aan duurzame producten die een gezondere en duurzamere levensstijl betaalbaar en toegankelijk maakt voor iedereen.”
Van de Weerd: “We hebben in 2020 veel goede resultaten geboekt, maar we willen ook op de langere termijn stappen vooruit zetten. Hiervoor hebben we ons in de komende jaren een aantal concrete doelen gesteld. Zo willen we de verpakkingen van ons eigen merk zo veel mogelijk recyclebaar maken en al onze verpakkingen samen voor minstens 25 procent uit gerecycled plastic laten bestaan. Daarnaast stappen we in ons volledige eigenmerk productenaanbod over op duurzaam gecertificeerde palmolie en duurzamer katoen. We nemen onze klanten uiteraard mee op deze reis en zullen hen informeren over de vooruitgang die we hierbij boeken.”
Wilt u meer weten over wat A.S. Watson op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft bereikt? Lees dan het MVO jaarverslag 2020.