Aandacht voor klant en collega

De overheid vraagt iedereen dringend om mondkapjes te dragen in de publieke binnenruimtes. Daar vallen ook drogisterijen onder. Het dragen ervan is echter niet verplicht.”Ons advies is om de richtlijn van de centrale overheid te volgen”, aldus het CBD. “Dat betekent voor drogisten het volgende: in de winkel adviseren wij klanten dringend  om een mondkapje te dragen. Omdat de overheid de burgers niet verplicht om een mondkapje te dragen, is het lastig als wij onze klanten wel zouden verplichten om in de winkel een mondkapje te dragen. Wel of geen mondkapje in de winkel kan dan ook leiden tot ongewilde discussies met de klant. Daarom heeft het CBD samen met andere organisaties het kabinet opgeroepen om te zorgen voor meer duidelijkheid over het dragen van mondkapjes.”

Goede voorbeeld

Als persoonlijk adviseur in gezondheid zorgen drogisten goed voor elkaar én voor klanten, stelt het CBD. “We verzoeken drogisterijen dringend om strikt om te blijven gaan met de regels: maximaal één klant per 10m2 winkeloppervlak en een goede handhygiëne voor klanten. Drogisten hebben onder regie van het CBD direct na het uitbreken van de coronacrisis afspraken vastgelegd in het protocol Bescherming en Veiligheid. Het is belangrijk dat we allemaal het protocol blijven naleven.”

Drogisten zorgen als Erkend Specialist in Zelfzorg namelijk goed voor de klanten. Klanten komen naar de drogist voor persoonlijk advies en de aankoop van producten die te maken hebben met gezondheid. De belangrijkste maatregel in het protocol is de 1,5 meter afstand houden in de winkel. “Spreek elkaar én de klant aan als je ziet dat die afstand niet wordt nageleefd. Zorg er ook voor dat er maximaal 10 klanten per m2 zijn. Maak ruimte in de looppaden of maak een vaste route. Zorg voor maximale hygiëne in de winkel. Dus kuchschermen bij de kassa en desinfecterende gel met instructie. Maak pinapparaten en zelfscans regelmatig schoon. Desinfecteer altijd het mandje nadat klant winkel verlaat en voordat een andere klant het mandje gebruikt. Dat kan de klant overigens ook prima zelf doen maar stel dan de juiste middelen beschikbaar. Met deze maatregelen blijven drogisten goed zorgen voor klant én collega.”