Roermond opent met Next Generation 3.0

Het was 10 september op de kop af 45 jaar geleden dat Kruidvat haar allereerste winkel opende, in Hilversum. Aan de Steenweg in Roermond bereikt Kruidvat vandaag opnieuw een bijzondere mijlpaal met de opening van een nieuwe winkel in Roermond. Hier wordt Next Generation 3.0 uitgerold, een nieuw winkelconcept mett een frisse, moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie. Bovendien is er, naast een groot aanbod verzorgings- en gezondheidsproducten, extra veel ruimte voor beauty.

“Precies op onze verjaardag deze nieuwe winkel, die net even anders is dan je van ons gewend bent”, zegt Ed van de Weerd, CEO van Kruidvat, tros. “Natuurlijk is het onmiskenbaar Kruidvat, met het Kruidvat-rood en de bekende aanbiedingen, maar we leggen hier net even het accent meer naar de winkelende krant. Dit is een winkelstraat waar klanten lekker willen shoppen, browsen en snuffelen, en in een standaard Kruidvat kunnen we daar niet voldoende aandacht aan besteden. In deze winkel kan dat wèl: er is hier meer beauty,m en meer impuls dan in een gewone Kruidvat.”

Goede aarde

Van Eerd is trots op de nieuwe winkel: “Kijk alleen al naar de nieuwe beauty-afdeling, maar de hele winkel is fris, ruim-opgezet, met een aan deze klanten aangepast assortiment. En er zijn leuke gimmicks: klanten kunnen online testen en een fotootje nemen van het eindresultaat. We denken dat dat bij klanten in goede aarde zal vallen.”

“Klanten houden ervan om hier lekker te snuffelen in ons gevarieerde en verrassende aanbod. En doordat we weten wat onder onze klanten leeft, kunnen we hen nóg beter bedienen met een aanbod dat bij hen past en bieden we inderdaad veel extra’s”, vult formulemanager Jur Smit aan. “In Roermond bestaat onze klantenkring uit veel jonge mensen. Daar spelen we op in door hier ons beauty-assortiment extra onder de aandacht te brengen. In de extra grote beauty-wereld staan onze top-cosmeticamerken in een moderne en prettige omgeving  gepresenteerd. Bijzonder zijn ook de QR-codes op het schap waarmee klanten hun beauty-producten online kunnen testen. Hierdoor zie je bijvoorbeeld direct welke kleur foundation of lipstick  je wel of niet staat.”

Zones

De nieuwe winkelomgeving heeft een frisse en moderne uitstraling en een overzichtelijke presentatie, waarbij het assortiment is ingedeeld in zones (of ‘werelden’, zoals Van de Weerd het noemt), Health, Baby, Beauty en Body, die herkenbaar zijn aan de heldere, zachte en frisse kleuren. “Door de overzichtelijke presentatie zijn producten makkelijker vindbaar. Uit klantenpeilingen blijkt dat consumenten er goed op reageren: 90% noemt het een mooie winkelervaring”, vertelt Smit. “Ook het voordeel komt duidelijk naar voren. De wekelijkse aanbiedingen en acties staan in het hart van de winkel. We staan hier in de ‘actiestraat’ waar alle promoties eigenlijk bij elkaar staan. Dus klanten die met een folder winkelen, kunnen makkelijker hun promoties vinden. Verder bieden we klanten de keus om, aan het eind van de ‘kassaslang’, zelf te scannen en afrekenen, of aan de kassa bij de medewerkster. Ook kunnen ze hier hun internetbestelling ophalen.”

Affiniteit

De beautyhoek is inderdaad het bekijken waard, duidelijk met meer aandacht vormgegeven dan bij de standaard Kruidvat.

“Jongere klanten hebben meer affiniteit met beauty en skincare, en hebben iets meer te besteden”, zegt Smit. “Dus hebben we die weereld groter gemaakt, met koven met stoere, gave visuals, spiegels met een led-randje, en QR-codes om online je lippenstift of foundation te testen. Ook met andere funcategorieën, zoals food en premium food, willen iets meer inspelen op de lokale klantbehoefte. Dat is het nieuwe aan deze winkel.”

Om het 45-jarig jubileum feestelijk te vieren wordt voor de gevel van de nieuwe winkel een grote afbeelding geplaatst van de allereerste winkel. Wat ons ook opvalt is dat daar ook grote merknamen de volle aandacht krijgen.

Uitrol

Vanaf volgend jaar wordt het nieuwe winkelconcept in Nederland en België uitgerold. Ed van de Weerd: “We gaan elke winkelopening en grote verbouwing zoveel mogelijk benutten om ons nieuwe concept uit te rollen. Hierbij blijven we uiteraard leren van onze ervaringen, zodat we deze steeds kunnen verbeteren. Kruidvat is een voordeeldrogist die bekendstaat om haar aantrekkelijke acties en verrassende aanbiedingen. Hiermee hebben we al 45 jaar veel succes en dat gaan we nóg meer in de etalage zetten.”