Toen Gezond & Wel-lid André Flach enige maanden geleden aankondigde te willen stoppen, en zijn winkel in Giessenburg te koop aanbood, besloot de club de winkel gezamenlijk over te nemen.
“Flach heeft de winkel meer dan twintig jaar gerund en er zit een mooie omzet in, dus er is geen enkele reden om hem niet over te nemen”, vertelt Schooneman, die de winkel namens Gezond & Wel beheert. “Het is een interessante, mooie winkel, die we willen gebruiken om een beeld te krijgen hoe de synergie tussen drogist en gezondheidswinkel het meeste effect heeft. Wij denken namelijk dat het Gezond & Wel-concept voor meer drogisten een mooie aanvulling kan zijn, en we willen dat hier onderbouwen. We kunnen hier experimenten uitvoeren en kijken hoe er op veranderingen wordt gereageerd. Daarmee is het eigenlijk een beetje de pilot store van Gezond & Wel geworden.”
Sterke band
Afgelopen dinsdag droeg Flach het stokje over aan Schooneman. “De winkel is geen moment dicht geweest en we hebben er ook geen feestelijke heropening van gemaakt”, aldus Schooneman. “Flach heeft alleen in de regionale pers de wisseling van de wacht bekendgemaakt. Daarmee merk je ook het bijzondere van zo’n dorpskern, want veel klanten die de winkel binnenkomen praten erover met mij. Je merkt dat Flach een sterke band met zijn klanten: de winkel is sterk verankerd in het dorpsleven en mensen zijn blij dat hij blijft bestaan.”
Nul-meting
Gaat Gezond & Wel veel veranderingen aanbrengen in de winkel? “Vooralsnog zeker niet”, zegt Schooneman. “We willen zeker in begin alles bij het oude laten, zodat klanten én personeel eraan kunnen wennen. En wij willen gewoon eens zien hoe de winkel draait. Zie het als een nul-meting. We hebben wel ideeën die we hier willen uitproberen, maar alles met gepaste rust. We gaan eerst de verkoopcijfers tegen het licht houden en maken daarvan keuzes.”
Een zo’n keuze heeft Schooneman intussen wel al in het oog: “Ik zie hier vijf cosmeticamerken op het schap staan. Voor een dorp ter grootte van Giessenburg is dat echt teveel: dat is voor elke duizend inwonders één cosmeticamerk! Ik denk dat de winkel er baat bij heeft dat we dat terugbrengen en in plaats daarvan een eiland plaatsen met noten en zuidvruchten.”