‘We zetten hier de piketpaaltjes voor de toekomst uit’

De winkel in Maastricht is gevestigd in de Wycker Brugstraat, waar ook Holland & Barrett, Kruidvat, ICI Paris en een lokale drogist gevestigd zijn. Voldoende concurrentie dus. Het is een straat waar volgens ‘beheerder’ Joost Koolhaas “de Maastrichtse consument vooral zijn lokale ondernemers verwacht. Voor die ‘eigen’ uitstraling zorgen de medewerkers – ik laat mij daarin als Rotterdammer souffleren.”

_x000D_
_x000D_

De eigen winkel is uniek voor G&W en eigenlijk nogal ad hoc ontwikkeld, vertelt Koolhaas. “In de Wycker Brugstraat was al een G&W gevestigd, maar de eigenaren daarvan hebben de zaak verkocht aan Holland & Barrett. Wij vonden het zonde om onze locatie in Maastricht te verliezen, maar gelukkig kwam er schuin aan de overkant een pand vrij. Dat hebben we als club gehuurd om er een eigen vestiging van te maken. En ja, dan moet iemand dat beheren. Voor mij is het elke keer weer twee uur en een kwartier rijden, maar geloof ’t of niet: ik zit er van alle bestuursleden nog het dichtste bij!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Voordelen

_x000D_
_x000D_

De winkel is met zijn ca 140 vierkante meter vvo verhoudingsgewijs groot voor een G&W-vestiging. De club heeft van het feit dat het nu een eigen winkel beheert, een significant voordeel gemaakt. De winkel wordt namelijk gezien als de G&W van de toekomst.

_x000D_
_x000D_

“Nou ja, in ieder geval geeft dit wel de richting aan. Maar aan die toekomst werken we continu”, zegt Koolhaas. “Onze leden kunnen hier komen kijken en er van meenemen wat ze willen. Het is dus niet zo dat we hiermee een hele nieuwe formule neerzetten, maar wel wat piketpaaltjes uitzetten voor de toekomst.”

_x000D_
_x000D_

Het was met de indeling van de winkel nogal improviseren, zegt Koolhaas. “De entree is vrij smal vanwege een trappengang naar de bovenverdieping. Als we in die smalte gewoon stellingen hadden gezet, dan was het voorin een pijpenla geworden. In plaats daarvan hebben we het ruim opgezet om aandacht te schenken aan drie topmerken in cosmetica. Zo maak je van een nadeel een voordeel.” 

_x000D_
_x000D_

Opvallend aan de winkelpresentatie is de grotere nadruk op visuals en het gebruik van teksten op wanden en zelfs op de lampenkappen die boven de kassabalie hangen.

_x000D_
_x000D_

In de winkel worden voor klanten (en bezoekende G&W-ondernemers) diverse activiteiten georganiseerd, zoals cholesterol checken, het proeven van biologische hapjes en een gezichtsbehandeling. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Essentieel

_x000D_
_x000D_

Kenmerkend is de prominente aandacht die voeding krijgt in de winkel – meer dan in andere G&W-vestigingen. Althans, dat lijkt zo, want volgens Koolhaas is ook in deze winkel de verdeling “ongeveer 50/50. Voeding lijkt hier sterker aanwezig omdat het in langere stellingen staat en omdat we een hoek hebben gewijd aan brood en wijnen.”
_x000D_
Die twee segmenten krijgen momenteel veel aandacht. Zo is de brede presentatie van brood echt een test, terwijl G&W het assortiment wijnen zojuist heeft uitgebreid met Duitse wijnsoorten.”Niet elke winkel doet evenveel met wijn, maar hier hebben we de maximale hoeveelheid staan.”

_x000D_
_x000D_

Voeding is essentieel in de visie van G&W, zegt Koolhaas: “Enerzijds is er de ideologische basis: voeding vormt een bron van gezondheid, voeding bepaalt hoe gezond je je voelt. We willen, zowel in voeding als VMS, ook altijd zo dicht mogelijk bij de natuur blijven.”

_x000D_
_x000D_

G&W draait om de mix van VMS, cosmetica en voeding, zegt Koolhaas. “Het een kan niet zonder het ander. Waarbij voeding ook om een heel praktische reden in de winkel staat: het zorgt voor traffic. Je ziet trends als superfoods en raw foods, de consument is zichtbaar op zoek naar gezonde voeding. Deels pakt de supermarkt dat op, maar heel veel ook niet. Daar springen wij op in. Uiteindelijk gaan andere winkels er ook mee aan de haal, maar intussen kijken wij alweer verder.” 

_x000D_
_x000D_

Het is om die traffic dat voeding vooral achter in de winkel wordt gepositioneerd, “want dan lopen meer klanten de hele winkel door. We propageren wel onze activiteiten met voeding in de etalage.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goede ontwikkeling

_x000D_
_x000D_

De winkel opende begin van dit jaar. Hoe zijn de resultaten?

_x000D_
_x000D_

“We hebben een vliegende start gemaakt, want de eerste weken was de opkomst meteen gigantisch – het bleek dat klanten hier heel gemakkelijk binnen komen lopen. We hebben vanaf de start meer dan break even gedraaid, dus daar zijn we tevreden over. Maar ik denk dat er nog meer inzit als hier een ondernemer de scepter zwaait. Nee, niet ikzelf, ik heb genoeg te doen in mijn winkels in het Westland. Maar ik denk niet dat je als organisatie eigen filialen moet hebben. Je moet een ondernemer het werk laten doen!”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Een vlog van de winkelreportage is hier te bekijken:

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_