Investeren: is drug er al klaar voor?

Retail Event Nederland is een beurs die zich richt op onder meer winkelinrichting, automatisering, betaaloplossingen, logistiek, beveiliging, shopper marketing en cross-channel retailing.  In twee dagen kunnen ondernemers, grootwinkelbedrijven en winkelcentra hierover ideeën opdoen. Het is inmiddels de derde keer dat dit event wordt georganiseerd.

En daar zit ‘m al meteen de crux. Want die eerste keer was in 2013. Een eenvoudige rekensom leert dat er dus een schrikkeljaar tussen moet hebben gezeten. En dat klopt: vorig jaar werd de beurs NIET georganiseerd: hij werd naar verluidt gecancelled omdat het animo van de exposanten tegenviel.

Misschien ligt dat voor de hand, want in een tijd van recessie staan maar weinig retailers te springen om te investeren in hun bedrijf. Maar het tij begint te keren, dus dat biedt mogelijkheden. Op zich een dapper en wellicht vooruitziend besluit om de beurs toch weer doorgang te laten vinden. Maar echt druk was het ook dit jaar niet. In 2013 kwamen er bijna 2600 mensen op de beurs af, in 2014 ruim 2400, dit jaar bleef de teller steken op nog geen 1900. Uit de enquête onder de bezoekers staat intussen één ding buiten kijf: de beurs kende vooral een uiterst beperkte opkomst van zelfstandig retail.

Bricks centraal

De beurs stelde dit jaar niet de ‘clicks’ maar de ‘bricks’ centraal onder het motto: ‘Werken aan de winkel; nieuwe kansen voor fysiek’. En wellicht was dat nadrukkelijk bedoeld om het animo onder retailers te stimuleren. En dus lieten 82 exposanten zien welke mogelijkheden zij in huis hadden om de winkel extra aantrekkelijk te maken of de winkelexploitatie efficiënter en effectiever te laten verlopen.

En er waren boeiende dingen te zien op de beurs. Veel daarvan met een digitale basis. Want de nadruk ligt natuurlijk vooral op nieuwe technologieën die de retailer in staat moeten stellen de consument op een andere manier te benaderen, meer op beleving en verrassing geënt. Zo werd in de snoepwinkel die Tro retail had opgezet, de (natuurlijk normaal gesproken veel jongere) consument met spel en interactie de winkel in en naar het product getrokken. We zullen dat in een apart artikel nader op ingaan.

Daarnaast worden digitale middelen ingezet om met klantendata aan de slag te gaan. En verder waren er opvallend veel leveranciers die de winkelier mogelijkheden boden om op innovatieve wijze hun instore communicatie een stukje professioneler aan te kleden.

Meerwaarde

Wel jammer het aanbod van het Retail Event, voorzover we dat hebben kunnen zien, nauwelijks mogelijkheden biedt om op een nieuwe, innovatieve manier je personeel in te zetten. Het gaat vooral om nieuwe technische en technologische vondsten waarmee de winkel rechtstreeks met de consument communiceert. Maar de beste manier om met klanten in contact te komen, vormen toch de mensen op de winkelvloer. Het wachten is op de innovator die het personeel kan faciliteren om al die techniek en technologie in te zetten in hun werk, en waar hún meerwaarde ligt: in het contact met de klant.

Verfrissend

Het is wat moeilijk om een goed oordeel over de beurs te geven. Want dat het te lijden heeft onder teruglopende bezoekersaantallen is eigenlijk bijzonder jammer. Misschien ligt dat aan het programma, maar zeker in winkelinrichting is de innovatie vaak niet makkelijk te realiseren.

Maar de retailers moeten ook de hand in eigen boezem steken. Want hoe je het ook wendt of keert: je kunt in een middag met heel wat ideeën thuiskomen, of je nou investeert of niet. Die andere kijk op de winkeloperatie kan op zichzelf al heel verfrissend werken. Ook care retail zou er goed aan doen er zijn gezicht te laten zien.

Antal Giesbers