‘Na vijftien jaar wachten mochten ’t wel eens’

DA Bourquin is gevestigd aan het Meidoornplein in Wezep. Circa 180 vierkante meter vwo met twee op elkaar uitziende uitgangen. ”Ja, soms gebruiken mensen mijn winkel wel eens als sluiproute naar de andere kant van het winkelcentrum, maar dat vind ik niet erg,” zegt Robert. ”ze komen toch je winkel binnen en blijven dan vaak genoeg hangen.”

Ook het feit dat zijn winkel uitkijkt op een Kruidvat aan de andere zijde van het parkeerterrein, deert hem niet. ”Ik merk daar absoluut niets van. Sterker nog: ze hebben er een Trekpleister naast gezet, en ik heb ’t gevoel dat die alleen maar tegen elkaar aan ’t vechten zijn.”

UITSTELLEN

Het rondom dat plein opgebouwde winkelcentrum, eenvoudigweg ’Ons winkelcentrum’ genaamd, dateert uit de jaren zestig. Winkelstructuur en ruimtelijke structuur voldeden niet meer; er was bij eigenaren en winkeliers al jaren behoefte aan een verbetering van het winkelcentrum.

”Toen ik met deze drogisterij begon, circuleerden er al snel plannen dat het parkeerplein achter mij volledig verbouwd zou worden tot een 2500 vierkante meter groot overdekt winkelcentrum”, vertelt Robert. ”Ik geloof dat ik in 2000 bij de eerste gesprekken daarover aanwezig was. Het was duidelijk dat met de komst van dat winkelcentrum mijn winkelsituatie drastisch zou veranderen, en dus moesten we dan een eventuele verbouwing kunnen financieren. Tja, en dan wacht je maar en wacht je maar. De plannen leken mooi maar werden maar uitgesteld. En ik bleef maar geld apartzetten, want het had in de tussentijd geen zin om te verbouwen. In 2013 besloot de projectontwikkelaar er de stekker uit te trekken: het hele winkelcentrum ging alsnog niet door. Er is nu wel gerenoveerd, maar het parkeerterrein blijft gehandhaafd. Daarom heb ik meteen de beslissing genomen om eindelijk de zaak helemaal up to date te krijgen.”

NIEUWE DOELGROEP

En dat is ’ie: Bourquin wilde de winkel helemaal in de nieuwe Fris, Gezond en Mooi-stijl. ”In de nieuwe winkel staat de beleving centraal. Het bieden van een goede service was altijd al belangrijk, maar met het nieuwe winkelconcept kunnen we dat nog meer vorm geven. Qua uitstraling is de nieuwe winkel luxer dan voorheen en dat geldt ook voor het assortiment. Daarmee richten we ons nu meer op de wat oudere, koopkrachtigere doelgroep die in Wezep ook te vinden is. Vooral medici die maximaal tien minuten van het Zwolsche ziekenhuis af mogen wonen. In die zin zie je in Wezep echt een groot verschil in koopkracht. Maar ik krijg ook jonge meisjes binnen, hoor: die komen voor de lippenbalsem en zo.”

INTERIEUR

Het interieur is totaal aan het concept Fris, Gezond en Mooi aangepast. Robert is vooral enthousiast over de nieuwe schapindeling. ”De schappen zijn lager, mensen hoeven niet meer te reiken naar dat product op de bovenste plank. De parfumafdeling is knusser – die stond vroeger feitelijk in de doorloop, maar heeft nu echt een hoek gekregen. Binnen Gezond heb ik geïnvesteerd in merken als Vitaminstore, Solgar en Boutiful. Van Solgar heb ik binnen een week al vijfhonderd euro verkocht!”

De investering in dat interieur viel nogal mee, verklapt Robert: ”Ik heb het totale interieur van een andere drogisterij kunnen overnemen, die dichtging. Ik kon ’t voor een mooie prijs krijgen, maar moest dan wel alles meenemen. Je zou ’t niet zeggen, maar alles wat je hier ziet is dus tweedehands. Mijn zoons hebben bijvoorbeeld alle bovenpanelen staan schilderen. Prachtig toch?”

NIEUWE UITDAGING

”Ik merk goed dat mijn klanten echt een DA willen. Ik ben bijna de enige DA op de Veluwe – je hebt verder alleen nog DA’s in Harderwijk en Ermelo. Bij mij vinden ze de vertrouwdheid die ze zoeken. En ze zijn dik tevreden over de winkel, ik krijg er veel complimenten over. Vooral de nieuwe vloer valt op – terwijl ik daar juist op had willen bezuinigen.”

En hoe tevreden is hij zelf? ”Van mij hoeft er niets meer aan te veranderen.” Hij aarzelt even. ”Misschien staat nagellak hier te breed, dat kan wel wat minder. Aan de andere kant: ik verkoop er nu dingen van die ik echt niet verwacht had! Mijn belangrijkste uitdaging is nu om weer op het peil te komen van 2012: toen draaide ik een mooie omzet. Daar wil ik weer op uitkomen. Dat betekent 20% groeien.”