‘Vernieuwingen formule leiden tot herkenbaarheid’

Woudrichem, een oude vestingstad in de provincie Noord-Brabant met ongeveer 4500 inwoners, kende al een jaar of acht geen drogisterij meer. Dus de keus van Barbara van der Matten om er in 2008 eentje te openen, leek een gat in de markt.

“Niet volgens de retailorganisaties”, reageert Van der Matten, “want velen zagen mijn drogisterij niet zitten: te klein. Maar Unipharma wilde me maar al te graag hebben.” Zij koos voor de formule DROGIST Bewust Beter en begon aan een flinke groei: ze breidde in zeven jaar tijd de winkel uit van 110 naar 160m2 en in 2014 naar 300m2. “Ik denk dat ik een van de weinige drogisten ben die een groeicijfers van 15% kan laten zien. Nu willen ze me allemaal hebben – maar ik blijf bij Unipharma.”

DUIDELIJKHEID

Nu is de winkel aangepast aan de laatste formule-uitgangspunten. Zo laat de Bewust Beter-wand duidelijk het natuurlijke assortiment in de winkel zien, terwijl het parfumerie- en verzorgingsassortiment wordt uitgelicht in de Luxe-wand.

“Ik heb daar zelf voor gekozen”, zegt Van der Matten. “Het nieuwe interieur doet toch heel veel: het geeft precies aan waar je je mensen wilt hebben. Klanten worden echt naar het juiste assortiment toegezogen.”

Daar zit volgens haar ook de grootste verbetering. “Ik kan nog niet zeggen of het meer omzet oplevert, maar ik zie wel dat de winkel meer duidelijkheid schept bij de consument.”

GOEDE WEG

DROGIST Bewust Beter is een landelijk samenwerkingsverband van zelfstandige drogisten, die onder de naam DROGIST Bewust Beter samenwerken op het gebied van onder meer folderacties, assortiment en opleidingen. Maar met de nieuwe uitstraling groeit het naar een volwaardige formule, meent Van der Matten. “Als ik zeg dat er 120 DROGIST Bewust Beter-winkels zijn, dan zeggen mensen: ‘O, ik dacht dat jij dat alleen was’. Ik denk dat als meerdere winkels naar de nieuwe uitstraling overstappen, dat veel betekent voor onze herkenbaarheid bij de consument. Met deze verbouwing zijn we daarmee echt op de goede weg.”