Op bezoek bij de beste D.I.O. van 2015

Alida Blokzijl werkt al 26 jaar in drogisterijen, dochter Lotte startte acht jaar geleden als weekendhulp bij een van haar moeders vorige werkgevers. Maar op enig moment besloten beiden dat ze het runnen van een drogisterij liever zelf wilden doen.

“We werden getipt door mijn werkgever”, zegt Alida. “Die hoorde dat een drogisterij in Hoogeveen sloot en zei gekscherend: ‘da’s iets voor jou’. Ik heb meteen met Lotte overlegd en we hebben het, samen met D.I.O., serieus overwogen. Maar de bank zei: ‘Kom maar terug als je een ander locatie met betere tijden hebt’.”

“En toen hoorden we dus van deze locatie in Zuidwolde”, vertelt Lotte. “Ook daar sloot een winkel, maar de projectontwikkelaar wilde er graag een drogisterij in houden. En ditmaal vonden we het echt een heel mooie plek. Dus hebben we D.I.O. en de bank gebeld: ‘Hallo, daar zijn we weer.’ En ditmaal hebben we doorgezet.” Drogisterij D.I.O. Zuidwolde opende op 15 januari 2015.

WINKELINDELING

In de winkel zijn bewust keuzes gemaakt, vertelt Alida. “We hebben hier concurrentie van een Kruidvat. Dat is een hele volle en krappe winkel, waar je met een rollator of kinderwagen liever niet naar binnen gaat. Dus wij hebben gekozen voor een ruime opzet, de gangpaden zijn extra breed gemaakt.”

Ook de etalage is in zekere zin ‘opgeofferd’ voor een open winkeluitstraling: liever dan die vol te stouwen met acties en producten, wordt de glasfaçade gebruikt om buitenlicht en buitenwereld binnen te laten. Dat oogt rustig, natuurlijk en toegankelijk.

Sterk zijn de kopstellingen zijn D.I.O.-groen. Het voordeel daarvan is dat van de acties niet de prijs afspat, maar het productaanbod de nadruk krijgt.

Ook het assortiment is aangepast aan de lokale situatie. Lotte: “De merken die bij de vorige eigenaar goed liepen, hebben we natuurlijk behouden. Daarnaast heeft het geen zin om hier merken en producten breed neer te zetten die Kruidvat ook heeft staan. Dan kun je je beter onderscheiden met ándere producten. Ook houden we onze ogen en oren goed open: wat willen onze klanten precies, waar is behoefte aan? We komen er nog steeds achter waar hier wel of geen vraag naar is.”

“Natuurlijk zou het zonder de grote concurrent hier drukker zijn, maar we spreken veel mensen die het bij ons juist prettig vinden: toegankelijker, ruimer, en meer advies”, vult Alida aan. “Sommigen zeggen nooit meer anders te willen. Ook de prijsperceptie is bedrieglijk, want onze prijzen zijn niet hoger. Maar ja: wie ’t hardste schreeuwt dat hij de goedkoopste is, bouwt daar toch een beeld mee op.”

REFORM

Aan de schapindeling is in ieder geval te zien dat reformproducten in Zuidwolde goed lopen. “Dat valt ons ook op”, zegt Lotte: “Wij hebben in winkels gewerkt waar dat beduidend minder liep. Maar hier overwegen we zelfs om het nog uit te breiden. Natuurlijk heeft dat ook met je concurrentieveld te maken: in die andere winkels verkochten we bijna geen reform vanwege de aanwezigheid van De Tuinen en Gezond & Wel. Hier zijn we de enige met dat assortiment. Daarom is ook bewust gekozen voor de selectie verantwoorde en duurzame producten die D.I.O. aanbiedt onder Madelief. We merken dat de mensen in Zuidwolde hier heel bewust mee bezig zijn. Terwijl afslankpoeders en -shakes hier echt niet lopen. Dus die ruimte gaan we invullen met meer reform.”

D.I.O.

De keus voor D.I.O. is bewust op gevoel gemaakt, zeggen beiden. “We kenden die organisatie nog niet, maar het voelde vanaf het eerste moment goed”, aldus Alida. “Het is persoonlijk, er zijn korte lijnen, we vonden het opvallend dat directeur Jos Jongstra, toen hij ons rondleidde door het DC, elke medewerker bij de voornaam kende. Ook over de formule zijn we heel tevreden: ze laten het bewust ónze winkel zijn, eigen inbreng is geen probleem.”

BESTE DIO

En nu dus de allerbeste D.I.O.-drogisterij van Nederland. “We hebben ons er niet eens voor aangemeld, juist omdat we nog nieuw zijn”, reageert Lotte. “Maar als je gecertificeerd bent, doe je automatisch mee. We werden naar de D.I.O. Relatiedag gelokt met de mededeling dat we de Beste Nieuwkomer waren. Zei mijn moeder nog: ‘Ik kan zondag niet, ga jij maar.’ Toen ik dat bij D.I.O. meldde, werd ze speciaal gebeld: ‘Alida, je moet écht komen!’ We wisten helemaal niet dat we, naast tot Beste Nieuwkomer, ook tot Beste D.I.O. verkozen waren.”

Het juryrapport was duidelijk: “De klanten waren al vanaf het prille begin blij met de ondernemers, moeder en dochter Alida en Lotte Blokzijl. Eindelijk een drogist waar men deskundig advies kreeg. Alida en Lotte houden regelmatig lokale acties, klantenavonden, er wordt samengewerkt met de plaatselijke bloemist, met het modehuis en zelfs met plaatselijke campings. Alle commerciële kansen worden aangegrepen om de winkel op de kaart te zetten. Verder is de winkel gezellig en nodigt echt uit om binnen te komen snuffelen. Maar ook op sociale media is het ondernemersduo zeer actief. Er gaat geen week voorbij of ze laten wel van zich horen op Facebook.”