We bezochten eind van de zomer de Kruidvat-winkel in Lille. Deze is gelegen aan een drukke winkelstraat net buiten het directe centrum, in de buurt van een markthal die drie keer per week volstroomt. De winkel is circa 400m2 vvo groot.
_x000D_
_x000D_
Onze indruk? Het winkelbeeld oogt rustig. Dat heeft er deels mee te maken dat het aantal bezoekers op dat moment niet erg hoog was, maar ook het inruimen van de schappen leidde tot weinig verstoring, waardoor de onrust die je in sommige Kruidvat-winkels tegenkomt, quasi-afwezig was. De gangpaden ogen breder dan in Nederland en er is veel ruimte voor beauty. In vergelijking met Nederland valt vooral het beperkte schap met zelfzorgproducten op – dat kan de Franse consument volgens de Franse wetgeving alleen bij de apotheek kopen – en, zoals gezegd, de ruime aandacht voor beauty. Net als in Nederland ook hier branchevreemd en veel producten in actie, maar toch oogt het rustiger en heeft het, daardoor wellicht, minder dan in Nederland een actie- en prijsuitstraling. Tot slot: de pui is van glas en je kijkt de hele winkel door – ook dat draagt bij aan de rust en ruimtelijkheid. Dat was onze indruk toen we Kruidvat Lille deze zomer bezochten. Maar klopt die indruk met de visie van Kruidvat?
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Weinig verschil
_x000D_
_x000D_
Bert Verhoef, onder meer director business development bij A.S Watson Benelux, wijst er juist op dat de winkel níet veel verschilt van een Nederlandse Kruidvat.
_x000D_
_x000D_
“De uitstraling en de assortimentsindeling zijn hetzelfde, en dat geldt ook voor de prijsperceptie en de actiedruk. Jij zegt dat je verschil ziet, maar in feite is de behoefte in Frankrijk hetzelfde als in Nederland. Waar je wel verschil in ziet, is in de merken: we kiezen er voor om in Frankrijk het schap ook te vullen met populaire Franse merken. Daarnaast benadrukken we beauty door het prominent voor in de winkel ruimte te geven. Achter in de winkel hebben we op een overzichtelijke manier de branchevreemde artikelen gepositioneerd.”
_x000D_
_x000D_
Dat we in Nederland vaak smallere gangpaden en meer onrust in die paden zien, heeft vooral met de lokale situatie te maken, zegt Verhoef: “Dit is vooral afhankelijk van de indeling en het aantal vierkante meters waarin je kunt opereren. In Frankrijk hebben we op het optimale vloeroppervlak mooie winkels kunnen neerzetten. In Douai konden we dit zelfs in een fantastisch historische pand doen. Die panden dragen een belangrijk deel bij aan de uitstraling in de winkel.”
_x000D_
_x000D_
‘Bekt’ de naam Kruidvat eigenlijk wel in ’t Frans? Vormt het misschien een drempel voor de bekendheid van de formule?
_x000D_
_x000D_
“Nee”, zegt Verhoef. “We hebben daar in het Waalse deel van België ook niks van gemerkt. Het wordt door de consumenten niet als belemmerend ervaren – hoe ze ’t ook uitspreken. Een betere graadmeter is de verkoop van het huismerk: die zien we in Frankrijk even makkelijk over de toonbank gaan als in Vlaanderen en Wallonië. Volgens ons is de Nederlandse formule dus geen drempel.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Verschillende locaties
_x000D_
_x000D_
Verhoef zegt dat de expansie naar Frankrijk voortkomt uit het succes van de drogisterijketen in Nederland en België.
_x000D_
_x000D_
“Kruidvat België is succesvol. We hebben in België de afgelopen jaren vele tientallen winkels geopend en doen dat nog steeds, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. We zagen dat daar ook Franse consumenten hun boodschappen doen, dus het was een logische beslissing om aan de andere kant van de Frans-Belgische grens Kruidvat-winkels te openen.”
_x000D_
_x000D_
De eerste Kruidvat in Frankrijk opende in Lille, de tweede in Douai. Nu is daar Hazebrouck bijgekomen, en binnenkort Sin-le-Noble.
_x000D_
_x000D_
“Door op verschillende type locaties een winkel te openen doen we veel ervaring op. Douai is een relatief kleine plaats waar we een vestiging hebben in de hoofdstraat, terwijl we in Lille buiten het directe centrum zitten van een grote stad. Kruidvat Hazebrouck is gevestigd in een winkelcentrum in de periferie. Het zijn dus allemaal verschillende locaties, waarmee we kunnen uitvinden: wat werkt wel en wat werkt niet? Hierdoor doen we ervaring op om te bekijken waar onze formule het beste inspeelt op de wensen van de Franse consument. We willen hier de komende tijd van leren om vervolgens te bepalen waar we nog meer Kruidvat-winkels kunnen openen.”
_x000D_
_x000D_
De introductie van Kruidvat in Frankrijk is een logische stap in de strategie van A.S. Watson. Onze aandeelhouders zijn overigens al in Frankrijk actief met de parfumerieketen Marionnaud – die verder ook vertegenwoordigd is in Oostenrijk, Spanje, Hongarije, Italië, Portugal Roemenië, Slowakije, Zwitserland en Tsjechië. In Duitsland hebben we een succesvol zusterbedrijf, drogisterijketen Rossmann. Intussen blijven we zowel in Nederland als België vestigingen openen.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Geen spoorboekje
_x000D_
_x000D_
Het lijkt erop dat Kruidvat Frankrijk vanuit het noorden ook wellicht het zuiden gaat veroveren. Hoe lang gaat dat duren? We willen graag eerst nog een winkel openen in een shopping mall, en in de high street van een grote stad. Voor de Franse markt hebben we geen spoorboekje klaarliggen van data en aantallen die we bereikt willen hebben. We willen op een gecontroleerde manier groeien, bepaald door wat we leren in de bestaande winkels in Frankrijk. Marseille, dat duurt nog wel even.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Ook de Kruidvat-winkel in Lille bekijken? Volg onze vlog:
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_