FACO/NDS kan uit de startblokken

Jos Jongstra sprak begin van dit jaar de hoop uit dat tegen eind maart de fusie een feit zou zijn; het is nu bijna kerstmis en pas gistermiddag kon het startschot gegeven worden. De beide partijen werden toen van het besluit op de hoogte gesteld – en reageren begrijpelijk opgetogen over de bekendmaking. Opeens kan de nieuwe organisatie uit de startblokken.

Je zou verwachten dat de structuren en scenario’s daarvoor al klaarliggen, maar beide organisaties benadrukken dat dat niet zo is. “Dat mag niet van de ACM: die zitten er als havikken op dat je niet al voor hun besluit de zaak in gang zet”, aldus Jongstra. “Het enige wat we tot nu toe gezamenlijk gedaan hebben, is het persbericht opstellen.”

“Natuurlijk hebben we er wel ideeën over, maar we kunnen nu pas echt van start”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “We denken wel dat we nu grotere stappen kunnen zetten, want samen kun je meer dan alleen.”

Dat zegt ook Jongstra: “Het is niet zo dat er dit jaar een rem op heeft gezeten. Bij Faco hebben we juist veel geinvesteerd, onder meer in een nieuwe website, Refresh, en in nieuwe formule-accenten. Maar nu ontstaan er nieuwe kansen. Gezamenlijk kunnen we de boel op elkaar afstemmen, je slagkracht wordt groter, je kunt investeringen sneller terugverdienen: als grotere partij kun je makkelijker doorpakken.”

Henk Castelijns benadrukt in het persbericht dat DA- en D.I.O.-ondernemers zich bij de Mosadex-familie “in een uitermate groeizame omgeving bevinden, bij een financieel solide moedermaatschappij voor wie de retailmarkt een sterke strategische asset is. Onze ambities zijn groot en koersvast: de NDS gaat voor de beste formule voor de zelfstandige drogist en de beste en meest onderscheidende winkels voor de consument. Dat betekent dat Mosadex Groep krachtig investeert in de franchiseformules en haar zelfstandige ondernemers voor apotheek én drogisterij.”

Plannen maken

“Ik ben erg blij dat we nu een lang gekoesterde wens gaan waarmaken: het vor- men van een sterk blok van zelfstandige drogisten. Een sterk collectief met ruimte voor individueel ondernemerschap”, zegt Jongstra. “We zijn nu vrij om plannen te maken. Die plannen staan nog niet op papier, want het nieuws is net een halve dag oud, maar dat zal wel snel gaan gebeuren. Dan nog: Dat implementeer je niet in een paar weken, daar kan makkelijk een jaar over heengaan.”

Er is dus ook nog niets bekend over zaken als het voortbestaan van de twee formules, de toekomst van Uw Eigen Drogist, de ontwikkeling van de assortimenten en de distributie – om maar even wat zaken te noemen.

“Om aan de voorkant synergetisch voordeel te halen, moet je aan de achterkant kijken waar het efficiënter kan. Op korte termijn is daarom vooral het belangrijk dat de organisaties elkaar weten te vinden”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Dan pas volgt stap twee.”

Frustrerende periode

Het is geen geheim dat het voor veel DA-ondernemers een frustrerende periode was, en dat velen het gevoel hadden niet echt vooruit te kunnen voordat het besluit bekend was gemaakt. Want wat als de ACM ‘nee’ had gezegd?

“Dat was funest geweest”, erkent Jongstra. “Niet alleen voor ons, maar voor de hele branche. Maar goed, het antwoord is dus ‘ja’.”

Toch wijst de woordvoerder van Mosadex erop dat in ieder geval bij de NDS-organisatie er geen frustraties waren, en ook niet dat het wachten op de uitspraak van de ACM een rem zette op ontwikkelingen: “Het duurt altijd langer dan je hoopt, maar we begrijpen dat er tijd nodig is voor grondig onderzoek. En we zijn niet stil blijven staan: NDS heeft ondanks dit traject stappen vooruit gezet. We zitten vol ambitie en hebben geen enkele hindernis ervaren op dit vlak. Tijdens de laatste bijeenkomst in november heeft 98% van de ondernemers zijn vertrouwen in NDS/Mosadex uitgesproken. Dat is al een belangrijke mijlpaal. Ook in onze leveringsgraad hebben we al heel grote stappen gemaakt.

ACM

De twee organisaties, en in feite de hele branche, hebben vrijwel heel 2016 in de wachtkamer gezeten. Heeft dit proces lang geduurd, of is dit gebruikelijk?

Over het effect van de overname op de concurrentie op de consumentenmarkt, hebben we voor de zomer al een besluit kunnen nemen”, zegt Murco Mijnlieff, woordvoerder Concurrentie & Marktwerking bij de ACM. “Op dat vlak zagen we geen problemen, omdat DA en D.I.O. relatief kleine spelers zijn ten opzichte van de ketendrogisterijen. Maar wat de overname op groothandelsniveau betekende, daar moesten we wel goed naar kijken. We hebben dat onderzoek binnen de daartoe vastgestelde termijn afgerond, waarbij we vragen hebben gesteld aan de belanghebbenden, maar ook zelf onderzoek hebben moeten doen. Holland Pharma heeft aan ACM nadere informatie verstrekt, zoals een economisch onderzoek naar de prijsdruk die de groothandel (en haar afnemers) indirect ondervinden van de aanwezigheid van ketendrogisterijen op de detailhandelsmarkt. Zelf hebben we drogisterijen door middel van een online enquête benaderd om ze te vragen wat ze van de overname vinden. Ja, ook de mening van andere marktpartijen, zoals de belangrijkste concurrenten is meegenomen in het besluit.”

Was het besluit informeel niet al langer bekend? “Het contact met de fusiepartijen verloopt via de advocaten, er is weinig informeel overleg”, zegt Mijnlieff. “Natuurlijk hebben de fusiepartijen op een bepaald moment wel een redelijk vermoeden van de uitkomst, maar het is niet zo dat de partijen al veel eerder wisten wat ons besluit zou zijn. Uiteindelijk hebben we gistermiddag definitief op de hoogte gesteld.”

De ACM gaat verder nog niet diepgaand in op haar besluit. “Dat heeft vooral te maken met het feit dat elk besluit nog inhoudelijk wordt voorgelegd aan de beide partijen, om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie naar buien gaat. Pas als dat gebeurd is, kunnen we in details treden”, aldus Mijnlieff. Verwacht wordt dat dit binnen enige weken openbaar gemaakt gaat worden.

Directie

Intussen is de fusie meteen als een vaststaand gegeven gecommuniceerd. Maar ook daar moeten nog wat puntjes op de i gezet worden. “De onderhandelingen zijn afgerond, we hebben overeenkomst bereikt”, zegt de woordvoerder van Mosadex. “Nu gaat het om een proces van wederzijdse due diligence, waarna de overeenkomst getekend kan worden. Hoe lang dat duurt, daar is niets over bekend.”

Wel is bekend dat Walborgh Kieskamp directeur van de DA-formule is en blijft; van Jos Jongstra is ‘zo goed als zeker’ dat hij directeur van NDS wordt. Die caveat heeft puur een juridische achtergrond: pas als de handtekeningen zijn gezet, is alles écht in kannen en kruiken.

We houden u op de hoogte.