Consument heeft meer waardering voor drogist door coronacrisis

Het onderzoek, dat begin mei 2020 is gehouden onder 427 consumenten, richtte zich op vragen als ‘Hoe vaak koopt u zelfzorggeneesmiddelen?’, ’Waar kocht u voor de COVID-19 situatie meestal uw zelfzorggeneesmiddelen en waar nu?’, ‘Wat is de reden voor de aankoop van de zelfzorggeneesmiddelen’ en ‘Bent u door de coronacrisis anders gaan kijken naar het beroep van drogist?’.

Het meest opvallende resultaat van het onderzoek, is dat 8% van de consumenten door de coronacrisis anders is gaan kijken naar de rol van de drogist. Respondenten gaven aan dat zij tijdens de crisis merkten hoe belangrijk de drogist is voor onze samenleving. Drogisten zijn in de ogen van de respondenten van vitaal belang, ze kregen en namen meer verantwoordelijkheid, hebben hun kennis aangescherpt op het gebied van het coronavirus en vele vragen van de consument beantwoord tijdens de crisis. “De drogist is belangrijker dan we voorheen wellicht dachten”, zegt de een, terwijl de ander aangeeft dat ‘de drogist nu meer dan ooit zijn toegevoegde waarde bewijst door continuïteit aan te brengen in het aanbod van zelfzorg’.

Ook bij consumenten die niet anders tegen de rol van de drogist aankijken, is de waardering voor de drogist groot. Hier kreeg het onderzoeksbureau antwoorden als ‘De drogist verrichtte altijd al goed werk’ of ‘De kennis van deze beroepsgroep was altijd al goed.”

Aankoopgedrag

De meeste consumenten (27%) gaven aan dat zij ongeveer eens in de drie maanden een zelfzorggeneesmiddel kopen. Het overgrote deel gaat voor deze aanschaf naar de drogist (68 procent). Dat was voor de coronacrisis al zo en dat percentage is licht gedaald naar 63 procent. De aankoop van zelfzorggeneesmiddelen bij de supermarkt steeg met 2% licht en ook via de apotheek of online worden iets vaker zelfzorggeneesmiddelen aangeschaft (beiden +1%).

De belangrijkste redenen om zelfzorggeneesmiddelen bij een bepaald kanaal aan te schaffen, zijn de beschikbaarheid van de producten (91%), een aantrekkelijke prijs (82%) en een ruim assortiment (80%). Ook vindt 70% van de consumenten het belangrijk dat winkels gecertificeerd zijn om zelfzorggeneesmiddelen te verkopen en koopt 63% hun zelfzorggeneesmiddelen in de winkel waar zij toch al kwamen. Een veilige omgeving voor de aankoop is voor 58% een belangrijke reden om voor een bepaald kanaal te kiezen en de helft van de respondenten vindt het belangrijk dat zij de mogelijkheid hebben om advies te vragen.